"אתה יכול ללמד אותי איך להטמיע מפת XML ?" שאלתי את הבוס הראשון שנתן לי הזדמנות כשכיר בתחום קידום האתרים.
"אין בעיה. תישאר אחרי שעות העבודה ואסביר לך איך לעשות את זה…" הוא ענה.
זה היה העלבון הצורב הראשון שחטפתי בתקופה שבה הייתי מקדם אתרים שכיר. באותו הרגע אמרתי לעצמי, שאם אי פעם אעסיק עובדים, אני לא אתייחס אליהם כך. בכל מקרה, אם אתם מגייסים עכשיו עובד חדש לחברת הקידום שלכם, עליכם להבין שחשוב מאוד להשקיע מידי פעם זמן בללמד אותו ולפתח את הידע שלו, כי לא משנה עד כמה מעמיק היה קורס קידום האתרים שבו הוא למד, עולם ה SEO מתפתח כל הזמן והדרך הטובה ביותר ללמוד לאחר הקורס היא ע"י פרקטיקה ובעזרת בוס אכפתי.
עליכם להיות שם בשביל העובדים שלכם, כאשר הם שוכחים משהו שלמדו בקורס או פשוט מעולם לא עשו עבודה כלשהי בפועל. מי שמקדיש משאבים, זמן וכסף לפיתוח ולימוד העובדים שלו – יזכה לקבל תמורה מלאה לכסף שלו. את המאמר הזה אני כותב כמקדם אתרים עצמאי שלא מעסיק עובדים, אבל תוך כדי מבט לאחור לתקופה שבא הייתי עובד ומה הייתי שמח שיקרה. כל מה שנכתב מכאן והלאה הוא מעין נקודת השקפה אוטופית על כיצד ניהול והכשרת עובדי קידום אתרים צריכה להיראות וברור שלא כל בעל עסק SEO יכול ליישם אותה על עובדיו.
זהו את הכישרון ואת נקודות החולשה של העובד
תחום קידום האתרים הוא די רחב. הוא כולל למשל אנליזה, יכולת כתיבה, ידע ב html ו CSS ועוד. לכן מעסיקים רבים מגייסים מראש עובדים עם ידע או כישרון מסוים באחד הנושאים הללו. אם לא עשיתם זאת, כלומר אם גייסתם עובד דרך מודעה כללית של קידום אתרים, כדאי לכם לזהות בהקדם מה הוא אוהב לעשות במיוחד במסגרת עולם קידום האתרים, מה הוא לא אוהב ומה אין לו ממש יכולת לעשות. למשל חברה שמגייסת עובד מוכשר בכתיבה, יכולה לנתב את הכישרון שלו לטובת ניסוח נתוני מטא לאתר שיהיו הרבה יותר טובים ממקדם שלא ממש רגיל לכתיבה. מקדם אתרים עם כשרון כתיבה הוא נכס גדול לכל חברת SEO, שכן הוא יכול לכתוב בעבורה או בעבור הלקוחות שלה תכנים איכותיים.
במקביל חשוב לזהות מהן המגרעות של המקדם. אם היכולות הטכניות שלו חלשות או יכולות האנליזה שלו מתנגשות עם העבודה שיש לו בעיות ריכוז – אין טעם לגרום לו לנבור בקוד או בגוגל אנליטקס רוב היום. במקרה כזה, עדיף להעסיק מומחה ספציפי לנושאים הללו. תפיקו מכך תועלת רבה יותר.
למדו אותו את מה שהוא לא יודע אך רוצה לדעת באופן אישי
ולא, לא לאחר שעות העבודה אלא במסגרת שעות העבודה. חשוב מאוד שהעובד שלכם לא יקבל תחושת חוסר ביטחון או הרגשה שהוא עושה משהו לא בסדר כאשר הוא מבקש מכם ללמד אותו משהו או לרענן את הידע שלו. כבר ביום הראשון שלו, חשוב לתת לו תחושת ביטחון שהוא יכול לשאול הכל, גם ברמה הבסיסית ביותר. אם עובד מסוים לא זוכר איך להגיע לאופציה נוספת באנליטיקס, עדיף שהוא ישאל אתכם איך להגיע לשם מאשר שהוא יבזבז שעה שלמה בחיפוש בתוך הכלי. כמובן שאין הכוונה ללימוד ברמת קורס, אלא דברים ממוקדים.
העשירו את הידע שלו ע"י מומחים חיצוניים
כנסים – גם למקדם האתרים הוותיק ביותר יש מה ללמוד על תחום ה SEO שהולך ומתפתח כל הזמן. קחו לדוגמא את נושא האנליטיקס והדאטה – תמיד יש מה ללמוד שם. בדיוק כמו שאתם נוהגים ללכת לכנסים כדי לא רק ליצור קשרים ולאכול מהקייטרינג, אלא גם כדי לצבור ידע, כך גם מגיע לעובד שלהם להגיע לשם. כשלקחו אותי לכנסי גוגל הרגשתי שמכבדים אותי ושרוצים שאלמד מכל מיני מקרים.
- מומחים שמגיעים למשרד – ישנן חברות קידום שלא מסתפקות בהגעה לכנסים. הן מזמינות מומחים בנישות מסוימות בקידום אתרים למשרד שלהם על מנת להעשיר את הידע של עצמם ושל העובדים שלהם. זה ייתן לעובדים שלכם הפוגה ושבירת שגרה.
- שלחו אותם לקורסים – כאשר מדובר בתחום מורכב שדורש ידע ותרגול, כדאי להעשיר את הידע של העובד ע"י שליחתו לקורס. כמובן שזה לא אמור להיות על חשבונו אלא על חשבונכם. קורס היא הדרך היעילה ביותר ללמוד לדעתי ובמיוחד קורס שכולל תרגול ולא רק תיאוריה.
תוציאו את העובד שלכם מהמשרד מידי פעם
כל מי שעוסק מעל לחצי שנה בקידום אתרים באופן יסודי על כל הביטיו, יודע שהתחום מאוד שוחק. לשבת שעות מול מחשב זאת עבודה לא פחות ואולי אפילו קצת יותר מעייפת מאשר עבודה פיזית. אם לא תשברו לעובדים שלכם את השגרה מידי פעם, ואני לא מתכוון לימי גיבוש אחת לכמה חודשים, השחיקה שלהם תגיע די מהר. אפשר לעשות זאת כך:
- החליפו להם תפקיד ליום – כשנשלחתי פעם אחת לעשות מכירות בעבור הבוס שלי, לא היה שמח יותר ממנו באותו היום. הוא שלח אותי ל 4 פגישות. היה לי אפס ניסיון במכירות באותו זמן. אולי בגלגל שכל-כך שמחתי לשבור את השגרה, הצלחתי לגייס כלקוחות 3 מתוך 4 בעלי העסקים שנפגשתי איתם.
יום עבודה ממקום אחר – קחו את כל העובדים שלכם ליום עבודה מחוף הים. עוד דרך: תאפשרו להם לעבוד מידי פעם מהבית. בדיוק כמו שמקדמי אתרים שעובדים מהבית יוצאים מידי פעם לעבוד במקומות שונים, כל מקדם שעובד מהמשרד ישמח מידי פעם לעבוד מהבית.
- עבודה ממשרד הלקוח – כאן תוכלו להרוג שתי ציפורים במכה אחת: שלחו את העובד שלכם לעבוד מבית העסק של הלקוח במידה וזה מתאפשר. הוא יכול לתת הדרכה ללקוח בתחום מסוים, להסביר בדיוק מה נעשה לאחרונה לטובת קידום האתר או פשוט לעבוד מאחת העמדות במשרד שלו ולהדגים מה הוא עושה ומהו עתיד לעשות. כך הלקוח ירגיש שלוקחים אותו ברצינות והעובד יזכה לשבירת שגרה.
פרילנסר המספק שירות קידום אתרים לעסקים קטנים ובינוניים. מידי פעם הוא גם כותב תוכן על דברים שמעניינים אותו.