שירה לוי ברקן, מנהלת השיווק של מיקרוסופט במזרח אירופה, אמא לשלוש בנות, חובבת יוגה, קרוספיט ויין ■ שאלנו אותה על המסלול שעשתה מלימודי עריכת דין ועד לתפקיד הבכיר בחברת התוכנה הגדולה בעולם, למדנו ממנה איך היא דואגת להמשיך ולהתפתח כאשת שיווק ועל השאיפות שלה לכיבוש הפסגה הבאה.
בהסתכלות לאחור, כשאת מחברת את הנקודות שהובילו אותך אל התפקיד בו את נמצאת היום, מה המסלול שעברת בכדי להגיע לתפקיד הנוכחי?
"גדלתי בתל אביב, במשפחה שהתפזרה על פני הגלובוס. אחי חי בניו-זילנד, אחותי בדרום אפריקה, יש לי דודים באוסטרליה, משפחה באמריקה – ואבא שלי היה טייס באל על. תמיד הייתי חשופה לחוויה גלובלית רב תרבותית, שמאד עניינה אותי.
מילדות היה לי ברור שאהיה עורכת דין וליטיגטורית. אחרי הצבא נרשמתי ללימודי משפטים ומנהל עסקים וכדי לממן אותם עבדתי כדיילת אוויר באל על. אחרי הלימודים עשיתי התמחות אצל נשיאת בית הדין המחוזי לעבודה, השופטת ורדה וירט לבנה, אבל גיליתי שהתחום לא מרתק אותי והחלטתי לפנות לעולם העסקי.
בן זוגי עבד במשרד פרסום – שנחשב אז לתחום זוהר שמקבץ אליו את מיטב האנשים, ובעזרתו קיבלתי את התפקיד הראשון: מנהלת תכנון ואסטרטגיה במשרד פרסום (פלנרית). הרגשתי שמצאתי את העבודה הטובה ביותר בעולם! אהבתי את השילוב בין אסטרטגיה עסקית, חקר התנהגות צרכנים, אסטרטגיה תקשורתית ויצירתיות מתפרצת, ובעיקר את העבודה עם מגוון רחב של תעשיות.
עבדתי במקאן אריקסון כשבע שנים במגוון תפקידים – פלנרית, מנהלת מחלקת פלנינג ולבסוף סמנכ"לית לקוחות. יחד עם ההנהלה הובלתי את "מקאן 3.0" – מהלך מרתק שנועד לעזור ללקוחות המשרד לעבור לעידן הדיגיטלי. [הערת העורך – שירה נבחרה באותה שנה לאחת מ-40 הנשים המשפיעות מתחת לגיל 40 של מגזין דה מרקר]
באותה תקופה נחשפתי לעולמות השיווק הדיגיטליים, לטכנולוגיה המתקדמת ולאתגרים שבהם, וגמלה בי ההחלטה לעזוב את עולם הפרסום לטובת עולם הטכנולוגיה. שם, האמנתי שאוכל לצמוח ולהתפתח וקיוויתי להכיר חברות בינלאומיות ולעסוק בשיווק בינלאומי.
מקץ שבע שנים במקאן אריקסון, שהיה לי בית מדהים ובית ספר מעולה למוטיבציה, חריצות וחתירה למצוינות – עזבתי.
למזלי הרב התקבלתי למיקרוסופט ישראל בתור מנהלת השיווק והאסטרטגיה התקשורתית. בתפקיד זה למדתי איך פועל ארגון עולמי ענק שעיסוקו בטכנולוגיה, ונעזר בשיטות ובפלטפורמות המתקדמות ביותר.
מוניתי לאחראית על כל הפעילות השיווקית והתקשורתית עבור מוצרי ושירותי מיקרוסופט בישראל, ובמיוחד על תחום הדיגיטל וה-E-Commerce (מכירות האונליין של מוצרי הענן) שהיו אז בראשיתן.
ישראל היא אחד השווקים המרתקים מבחינה טכנולוגית: יש פעילויות רבות ומגוונות, חדשנות מתקבלת בברכה, והתחרות גדולה. כדי להצליח בתפקידי הייתי חייבת להיות מקורית ויצירתית – לא מעת לעת, כי אם כל הזמן. היה עלי ללמוד טכנולוגיות חדשות ובעיקר להפוך ממנהלת שיווק, כפי שהיכרתי, ל-REVENUE MARKETER – מנהלת שיווק שיודעת ליזום ולהוביל מהלכים חדשניים, להטמיע טכנולוגיות חדשות ותהליכים אפקטיביים שיתבטאו ישירות במכירות – שיכניסו כסף.
הובלתי בנייה וניהול של משפכים שיווקיים מורכבים לסגמנטים מגוונים, עם מגוון רחב של פלטפורמות טכנולוגיות ודיגיטליות מהמתקדמות בעולם וניהול מערכת יחסים חדשה בין השיווק למכירות.
עיקר גאוותי באותה תקופה הייתה על הקמת ערוץ שיווק מכירות האונליין של מוצרי הענן של מיקרוסופט, תחום שגדל משמעותית והפך מאז לאחד מערוצי המכירה המרכזיים שלנו.
בשלב הזה התעניינתי בשיווק בינלאומי, במנעד רחב יותר, עם אפשרות לגעת ביותר צרכנים בעלי תרבויות שונות וצרכים שונים.
באותה תקופה, כבר הייתי אמא לשתי בנות ולא יכולתי לנסוע וללמוד בחו"ל, אז החלטתי ללמוד בתוכנית הבינלאומית של KELLOGG רקאנטי. הלימודים היו באנגלית, עם השתלמויות בחו"ל, ונועדו לבעלי רקע עשיר בניהול ועסקים. זאת הייתה אחת החוויות המרתקות והמעניינות שהתברכתי בהן, וההתמקדות בקייס סטדיס אמיתיים מכל העולם עזרה לי מאוד בתפקידי במיקרוסופט.
לשמחתי, לפני כשנה התבקשתי לנהל את השיווק בארצות המתפתחות במרכז ובמזרח אירופה. וכך היום, בנוסף לאחריות על הובלת האסטרטגיות, השיווק והמדידה, פיתוח עולמות הדיגיטל והמדיה החברתית וערוצי המכירות Online, למדתי גם איך לנהל צוותים מרחוק, איך לעבוד עם אנשים מתרבויות שונות ובעיקר איך לסייע לחברות הקיימות בשווקים אלה, ולענות לצרכים העסקיים שלהן."
האם היו מקרים לאורך הקריירה שהרגשת שאת זוכה ליחס שונה מגברים?
"לצערי אני לא יודעת מה היחס שמקבלים גברים, כי מעולם לא הייתי בנעליהם.
אולי בגלל שאני אישה תמיד מחמיאים לי יותר על איך שאני מתלבשת – זה נקרא יחס שונה?
ההזדמנויות המעטות שבהן הרגשתי ביחס מיוחד היו דווקא מול נשים צעירות שעבדו תחת ניהולי, ושאלו שאלות כמו: "איך את מסתדרת עם ילדים ועבודה? איך את עושה את זה?"
מהן התכונות שלדעתך אפשרו לך באופן אישי לנפץ את תקרת הזכוכית?
"אני לא חושבת שניפצתי אף תקרת זכוכית, היא מעולם לא היתה שם מבחינתי. בכל תפקיד תמיד השתדלתי לעשות את הכי טוב שאני יכולה.
כמו רוב הנשים והגברים, גם אני חייבת להתפרנס, ולשמחתי מצאתי תחום שאני אוהבת, שאני כנראה טובה בו, ושאפילו מרוויחים טוב. התכונות שכנראה תרמו להצלחה הן חריצות, לקיחת אחריות, למידה עצמית בלתי פוסקת, התמדה ומוטיבציה גבוהה."
האם תוכלי לשתף איך את מצליחה לשלב בין האמהות לבין התפקיד הבכיר שכולל, בין היתר, שעות עבודה תובעניות ולא מעט טיסות לחו"ל?
"כשילדתי את בתי הראשונה , אמא שלי לקחה אותי לשיחה ואמרה לי את המשפט הבא, שלעולם לא אשכח: "רגשי אשם הם פריווילגיה שאין לך", ולכן החלטתי ממש בתחילת הדרך שכל הנושא של "שילוב הורות וקריירה" יהיה נטול רגשי אשמה. קל להגיד – קשה לבצע. עם זאת, העובדה שלמרות הקשיים אני עוסקת בתחום שמסב לי הנאה רבה וסיפוק גדול, משמשת דוגמה טובה לבנות שלי.
הבית שלנו שוויוני לגמרי, המשימות מתחלקות בין בן זוגי לביני, ושנינו עושים הכל (כן, כולל לקבוע לילדות מפגשים עם חברות, לקחת לרופא, לבוא להופעות התעמלות אומנותית). גם לו, אגב, יש עבודה תובענית אך מהנה.
עשינו הסכם שאחד מאיתנו תמיד נוכח, ואנחנו מתארגנים בהתאם. יש לנו לוח שנה גדול במטבח, שבו מפורטות כל התוכניות של הילדות ושלנו, ועם הרבה טכנולוגיה כמו סקייפ, אנחנו תמיד מצליחים לשמור על קשר מאוד קרוב.
ביחד עם סבתות נפלאות ומטפלת שאיתנו כבר שנים, הצלחנו לבנות לנו מערכת שמאפשרת לנו לנסוע לחו"ל, לפתח קריירה, להיות נוכחים באופן משמעותי בחיי הילדות, וגם לתת להן דוגמה של זוגיות שיוויונית ואחריות על האושר של עצמך.
זה דורש עבודה קשה והרבה ויתורים לנהל את האופרציה הזו וגם לא מעט כסף, אבל החלטנו ביחד שזה המחיר שאנחנו משלמים כדי לגרום לזה לקרות."
אם היית צריכה לבחור מהלך שיווקי-דיגיטלי אחד שהיית שותפה בו ואת הכי גאה בו, איזה היית בוחרת?
"זה לא בדיוק מהלך, כל תהליך פיתוח ערוץ מכירות ה-Online במיקרוסופט עם הצוות שלי, שהתחיל בקטן והפך להיות משמעותי מאד מבחינת הכנסות והשפעה על השוק המקומי וכיום גם על השוק במזרח אירופה.
התהליך כלל שימוש בערוצים דיגיטלים מתקדמים, שימוש בפלטפורמות טכנולוגיות המתקדמות ביותר של Marketing Automation, תוכן ומדידת המשפך השיווקי ברמה הגבוהה ביותר וניטור מתקדם של התנהגות צרכנית. זה היה תהליך מרתק, שלא הפסקתי ללמוד ממנו בכל יום מחדש. היום אני מיישמת את כל מה שלמדתי בשוק הישראלי, שהוא שוק מאד מתקדם, במזרח אירופה וזה נפלא לראות את תוצאות המהלך הזה ואת ההשפעה שלו על השוק ועל היכולת של לקוחות בכל מקום בעולם לצרוך את הכלים הטכנולוגיים המתקדמים ביותר."
האם יש עצה שאת יכולה לתת לנשים שנמצאות בתחילת הדרך שלהן בעולם השיווק הדיגיטלי?
"תתרכזו בעשייה ובלמידה – העולם הדיגיטלי כל הזמן מתפתח, כדי להוביל צריך להיות כל הזמן עם היד על הדופק; נסו להיפגש עם כמה שיותר אנשים מהתחום, כי מכל אחד אפשר ללמוד משהו; לכו לכמה שיותר סדנאות וסמינרים, אל תתביישו לשאול "מה אני יכולה לעשות עם זה מחר בבוקר בארגון שלי?"
ואל תפחדו להוביל. אם אתן מאמינות במשהו, קחו עליו אחריות ולכו על זה"
איך אני שומרת על היכולת שלי להתפתח כאשת שיווק?
אני דואגת להיפגש עם אנשי שיווק מכל מיני תחומים כדי ללמוד מהם ולקבל רעיונות; במיקרוסופט מזרח אירופה יש לנו מפגש מנהלי שיווק חודשי, שבו המשתתפים מספרים על פעילויות ייחודיות שעשו במדינה שלהם; אני מנצלת כל הזדמנות להציג ולהרצות בכנסים, וכך אני "נאלצת" להעמיק בנושאים שחשובים ; אני משמשת כמנטורית של מספר סטארטאפים בשני אקסלרטורים – ואני לומדת מזה המון, משום שהמשאבים שלהם מוגבלים והתחרות עצומה, והם חייבים להיות יצירתיים ומצטיינים. בקיצור: ללמוד, ללמוד, ללמוד.
איפה את רואה את עצמך בעוד 10 שנים קדימה מהיום? מה החלום הבא?
"עוד עשר שנים אני מקווה שאהיה מנכ"לית של חברת טכנולוגיה בינלאומית. אני אוהבת מאוד את הצד העסקי והניהולי ורוצה להתפתח בו.
מבחינה משפחתית, הייתי שמחה להגדיל את המשפחה בעוד ילדה ואולי לעבור לגור בחו"ל כמה שנים כדי להעניק לבנות חוויה בינלאומית, ובעיקר ליהנות מזמן משפחתי משובח כמו שיש לי עכשיו (טפו-טפו-טפו, שום בצל).
אני רוצה גם להשתפר ביוגה ולהיות מדריכת יוגה – לא בקטע עסקי, אלא כדי שאוכל לתרגל יוגה כל יום."
אם לא היית בעולם הדיגיטל, איפה הכי סביר שהיינו פוגשים אותך?
"לפני שהתחלתי את הלימודים במשפטים ומנהל עסקים חשבתי ברצינות גם על לימודי רפואה, אבל המסלול נראה לי כל כך ארוך! היום, נראה לי שהיה אולי שווה לעשות את הדרך הארוכה הזאת כדי להגיע לעולם מרתק ומרגש, שההתפתחויות הטכנולוגיות שבו אינן רק חדשנות לשמה אלא יכולות לשנות את פני האנושות. אם הייתי רופאה, הייתי בטח מתמחה בחקר המוח."